2004 – Uppstarten
I januari 2004 såg Performax dagens ljus. Vi tyckte det var viktigt att göra allt för att få Performax att bli hållbart över tid och investerade därför 6 månader under hösten 2003 med att ta fram ett koncept med enkla verktyg för våra kunder. Vi ville att konceptet skulle vara enkelt att förstå och praktiskt användbart. Vi utarbetade också en metod som skulle säkra att vi på kortast möjliga tid kunde hjälpa våra kunder att utveckla beteendet inom olika områden som till exempel ledarskap och försäljning.
2009 – Teknikskifte 1
Under 2009 fick vi uppleva vårt första stora teknikskifte. När vi kom ut till konferensanläggningarna och våra kunder så var plötsligt overheadapparaterna utbytta mot projektorer. Vi fick såklart panik….
Hur skulle vi klara oss utan våra overheadbilder? Vi investerade omgående i portabla OH-apparater som vi fick ha med oss vart vi än reste, för att köpa oss tid och hinna konvertera allt vårt material och arbetssätt så att det fungerade till projektorer. Efter 6 månader var vi i mål och kunde då pensionera våra nyinköpta overheadapparater för gott.
2010 – Teknikskifte 2
När vi startade Performax bestämde vi oss för att vara så digitala som möjligt. Nåja, under de första åren fick konsulterna ta sina bärbara datorer från kontorsrummen till ett rum där det fanns en uppkoppling till internet. Ibland var det kölapp till rummet och vi insåg ganska tidigt att det var ohållbart. Dessutom hade vi stora problem under många år med våra datorer som konstant fick virusangrepp, batterier som började brinna och nya program från Microsoft som inte var kompatibla med våra gamla program. Dessutom hade vi återkommande problem med våra mobiltelefoner som knappt gick att ringa från. Så, under 2010 fattade vi det historiska beslutet att byta till Macs bärbara datorer och iPhone som lanserats några år tididgare.
2011 – Flytten från Landskrona
När vi startade bolaget 2004 bestämde vi att etablera oss med kontor i Landskrona. Vi tyckte att det var ett smart beslut då vi ville attrahera medarbetare från hela Öresundsregionen och Landskrona ligger ju ganska mitt i regionen.
Det vi kanske inte tänkte på var att våra konsulter väldigt sällan är på kontoret. De ska ju vara ute hos våra kunder för att hjälpa dem. Därför var valet ganska enkelt när vårt hyreskontrakt löpte ut 2011 att flytta till nya lokaler i Helsingborg.
2013 – Geografisk expansion
Våra kunder har hela tiden funnits utspridda över södra Sverige. Därför var det ganska logiskt att vi ville expandera till Stockholm genom att anställda konsulter som bodde i den regionen. Närheten till kunderna och att slippa långa och ohållbart resande låg bakom det beslutet.
2020 – Teknikskifte 3
Fram till 2019 levererade vi ca 95% av alla våra uppdrag på plats, ute hos våra kunder. När Corona kom i mars 2020, försvann 95% av vår omsättning över en natt. Ledningsgruppen utvärderade läget och beslutade snabbt att vi var tvungna att ställa om. Utmaningen för oss var att hitta det rätta arbetssättet för att kunna fortsätta att hjälpa våra kunder digitalt. Hur skulle vi kunna bibehålla vår effektiva metod och vårt genomtänkta koncept när vi tvingades leverera allt digitalt? Vi gjorde vår första digitala leverans den 6-7 maj som blev väldigt lyckad. Genom att visa våra andra kunder att de digitala leveranserna fungerade, kunde vi komma igång med flera digitala leveranser redan under mitten av maj. Vi tog några tuffa beslut, gjorde rätt prioriteringar och lyckades med teknikskiftet vilket ledde till att Performax kunde fortsätta att göra ett positivt resultat.
2022 – Ny organisation
När vi startade Performax hade konsulterna både uppdraget att sälja och leverera våra tjänster. Konsulterna var uppdelade i olika team och teamen hölls ihop av teamledare. Efter många och långa diskussioner beslutade vi oss för att ändra detta och låta konsulterna specialisera sig i att antingen att sälja in uppdragen eller att leverera dem.
2024 – Performax idag
Alla vi som arbetar på Performax delar passionen om att få hjälpa våra kunder i deras utveckling. Vi är stolta över vårt erbjudande, vår metod och det värde vi genom 20 år har lyckats skapa för våra kunder. Att vi dessutom har 20 år i rad med ett positivt resultat innebär att vi vet hur vi ska ta oss an de kommande 20 åren, för att kunna vara fortsatt hållbara och lönsamma tillsammans med våra kunder.